Kaster loss!!

God kveld, alle sammen! Vi har nilest værmeldinger og værkart i flere dager. Vi har konkludert med at sørlandet har hatt like kjipt vær som vi har hatt. Det har blåst hele tiden, vært sol med plutselige akutte innfall av regn, ikke sånn vanlig regn, men skikkelig regn. Idag våknet vi opp til strålende sol og tenkte; vi må utnytte dagen idag til å gjøre litt annet enn å bare være inne. Det var ikke en sky på himmelen og vi pakket sekken og dro ut på en liten tur. Vi hadde selvsagt begge på oss shorts. Vi loffa rundt og satte oss på en utrolig fin strand. Vi satt der kanskje fem minutt, kjente da en dråpe regn fra himmelen som hadde vært helblå. For å si det sånn, den gikk fra å være helblå til helgrå på kanskje to minutter... Men det var egentlig ikke været jeg skulle skrive om. Jeg hadde egentlig tenkt å skrive om våre dager her på sydspissen av Irland. Vi har ikke flyttet oss så mye som en millimeter siden vi kom hit, så vi er fortsatt i Kilmore Quay. Kilmore Quay er en skikkelig koselig, liten plass, det bor cirka 400 stykker her og plassen har uten og overdrive fem puber og spisesteder, to bittesmå matbutikker, en lekebutikk, en svær båtbutikk og til og med en klesbutikk.

Jeg og Even har vært på bytur i Wexford, som ligger cirka 35 minutters busstur unna. Jeg brukte anledningen til å kjøpe meg lesebrett, Even kjøpte seg nye backup gitarstrenger og vi storhandlet på Lidl. Det var skikkelig dårlig vær da vi gikk rundt, så vi satte oss ned på en koselig resturant og spiste 3 retters lunsj. Det var skikkelig hverdagsluksus.

Vi har ellers brukt dagene godt, vi har vasket, fikset på småting, spleiset tau, ordnet dieselkannene, handlet litt, lest mye, sett på serier og Even har hatt daglig rutine med gitaren sin. Har hatt stadige intimkonserter i båten for å si det sånn. Og han har blitt veldig flink.

Vi har som jeg nesten har fortrengt hatt to vannlekkasjer. Rett og slett på grunn av at vi har vasket vanntankene og ikke skrudd lokket ordentlig på. Så utrolig kjipt. Vasking av vanntanker en en sånn ting man ikke gjør så ofte heldigvis. Så nå er de i alle fall sikret for denne gang.

Legger som vanlig ved noen bilder.

Vi har blitt kjent med en utrolig hyggelig fisker som også jobber som havnevakt. Han gav oss en hel bærepose med krabbeklør. Åå, det var fantastisk! Hele båten så og luktet som en gammel sjark etterpå. De eneste redskapene vi hadde var en hammer og ei tang. Spruten sto ut fra klørne. Etter en halvtimes vasking og rydding var det bare å innta herligheten. Det var fantastisk. Han ville ikke ha noe betaling, men eventuelt en øl på puben. Vi dro for å se på fotball noen dager etterpå, og hvem treffer vi, ingen ringere enn fiskeren. Vi spanderte noen øl og snakket. Han hadde forstått det som om vi hadde lyst på hummer, så dagen etter  kom han med hummer på døren. Levende. I en svart søppelsekk... Jeg og Even googlet i vei: "hvordan tilberede hummer" også videre. Vi spiste både krabbeklørne og hummerne akkurat som vi spiser reker. Med loff, sitron og majones.

Skrytebilde av de få. Idag måtte jeg rett og slett ta en riggsjekk for å sjekke wire og diverse. Som den lettmatrosen jeg er gjorde jeg det uten og nøle. Jeg skalv selvsagt hele veien, men klarte faktisk å ta noen bilder, vel og merke da jeg sto på lensetaklene. Når man er 17 meter oppe i lufta og den som styrer din skjebne er din bedre halvdel er det ikke rart man blir litt skjelven. De gule kannene er for så vidt diesel kannene våre som vi har stroppet fast.

Vi har hatt utrolig koselige dager her i Kilmore Quay, nå småsnakker vi med folk på butikken og vi er kommet helt inn i miljøet her.

Vi har lenge hatt planer om å dra, men så har det kommet nye kulingvarsler inn hele tiden, men fra i morgen skal det lette. Vi drar til mot Spania i morgen tidlig, med mindre det skjer noe drastisk. Vi skal etter planene være fremme på Onsdag, vi regner med å bruke cirka 72 - 80 timer, kommer helt an på vinden.

Ship Ohoi og takk for nå Kilmore Quay!

Én kommentar

Knut Kristoffersen

04.07.2016 kl.09:32

Trygg seilas over bukta. Artig å følge dere.

Tone II

25, Bygland

Dette er Anne og Even sin reiseblogg, der vi sammen med seilbåten vår Tone II skal dra rundt omkring i halvannet år. Vi kjøpte Tone II i Januar 2015, forholdsvis ferdig rigget for langtur. Vi har siden bodd i båten, første halvår i Molde og senere i Kristiansand. Tone II er for den som er interessert en 40 fots Bavaria Ocean CC (CC vil si Center Cockpit, som vi personlig er veldig fornøyde med). Vi har to store lugarer, en forran og en bak, samt at vi selvsagt har to gode sofaer som det går an å sove på. Så vi har sofaer og senger til 6 personer. Men nok om det. Her på denne bloggen skal vi skrive litt og legge ut bilder. Målet er at hele bloggen om mulig kan bli en bok for oss. Rett og slett en minnebok! Satser på det! Håper mange vil ha interesse av å lese det vi har å skrive! PS: Vi kastet loss og dro fra Kristiansand sentrum 2.mai 2016. Ship Ohoi!